Betingelser for service på gaskedler

Gældende fra 1. oktober 2021.

Serviceaftalen gælder for gaskedler med en effekt op til 40 kw.
Aftalen tegnes for en periode på 12 eller 24 måneder med et hovedeftersyn i starten af perioden.
Serviceaftaler, der tegnes med frit udkald dækker arbejdsløn og kørsel i forbindelse med udkald til driftstop. Arbejdstid ved udskiftning af defekte komponenter er dækket af aftalen.
Aftalen dækker kontrol og afhjælpning af fejl på alle komponenter indenfor gaskedlens kabinet. Udenfor gaskedlens kabinet er følgende komponenter desuden dækket af aftalen: sikkerhedsventil, trevejsventil, aftrækssikring, driftstermostat, pumpe til centralvarmeanlæg, ekspansionsbeholder.
Aftalen dækker afhjælpning af fejl på klimastyring, når dette kan foretages uden indgreb i den faste elinstallation.
Af hensyn til kvalitet og garanti monterer Varmetech ikke reservedele indkøbt af kunden selv.
Udskiftede reservedele gemmes hos kunden i henhold til garanti- og reklamationsret.

Hovedeftersyn

Hovedeftersyn udføres indenfor normal arbejdstid og omfatter:

  • Vurdering af gasinstallationen og kedlens tilstand.
  • Eftersyn som følger gaskedlens vedligeholdelsesvejledning.
  • Tæthedsprøve af gasinstallationen.
  • Evt. indregulering af brænder og forbrændingsanalyse.
  • Sikkerhedsfunktioner afprøves.
  • Kontrol af ekspansionsbeholder hvis afspærringsventiler er monteret.
  • Kontrol af frisklufttilførsel.
  • Kontrolmåling af aftræk.
  • Afprøvning af kedel- og varmtvandstermostater.
  • Rensning af kedel og brænder.
  • Rensning af snavssamler (såfremt afspærringsventiler forefindes).
  • Udarbejdelse af servicerapport.

Forhold som ikke er dækket af aftalen

Hvis det ved første eftersyn konstateres, at anlæggets tilstand er dårlig eller at opbygningen er så kompliceret, at det giver øget tidsforbrug ved servicearbejdet, kan der stilles krav om tillægspris. Krav om tillægspris kan desuden forekomme, såfremt det er nødvendigt at tilkalde ekstra mandskab ved udskiftning af trykekspansionsbeholder.
Der skal kunne skiftes komponenter uden at ændre eller ombygge den eksisterende installation.
Serviceteknikeren kan forlange, at mangler ved gasinstallationen, centralvarmesystemet, varmtvandsbeholderen eller ekspansionsbeholderen skal afhjælpes, hvis disse er årsag til ustabil drift.

Serviceteknikeren kan forlange, at der monteres afspærringsventiler, hvor tidskrævende aftapningsforhold gør sig gældende.

  • Mangel på gas samt følgevirkninger deraf.
  • Udskiftning af varmeveksler med vandindhold større end 5 liter.
  • Udskiftning af tilkalket brugsvandsveksler.
  • Udskiftning af shuntpumpe og brugsvandspumpe.
  • Udsyring eller højtryksrensning af varmeveksler.
  • Kontrol og udskiftning af anode i varmtvandsbeholder.
  • Udskiftning af kundens egne reservedele.
  • Fejlfinding og evt. udskiftning af kaskadestyring.
  • Fejl på åben ekspansionsbeholder.
  • Montering af ekstern ekspansionsbeholder.
  • Ombygning af styringsautomatik.
  • Fejlbetjening, fejljustering eller fejlplacerede følere.
  • Udskiftning eller reparation af rørinstallationer.
  • Udskiftning eller reparation af aftræk.
  • Demontering af skabe og lignende for at få adgang til gaskedlen.
  • Tilkald til vandpåfyldning, strømsvigt eller fejlbetjening.
  • Udkald til defekte komponenter, som ikke ønskes udskiftet.
  • Fejl som er forårsaget af hærværk, brand, frost- og vandskade eller lynnedslag.
  • Fejl i elinstallation.
  • Fejl ved gasmåler, husregulator eller andet, der ikke direkte vedrører gaskedlen. (Dette udføres af din gasleverandør).

Servicetilkald

Ved bestilling af tilkald på grund af manglende varme, vil du sædvanligvis få besøg af en servicetekniker indenfor få timer.

Fyringssæsonen

  1. oktober – 1. april mandag – fredag kl. 8.00 – 19.30
    I tidsrummet kl. 19.30 – 22.00 giver vores servicetekniker telefonisk vejledning.
    Tilkald rekvireret efter kl. 19.30 udføres efterfølgende dag.

Udenfor fyringssæsonen:

  1. april – 30. september mandag – torsdag kl. 8.00 – 16.00
    Fredag kl. 8.00 – 15.00

Serviceaftalen dækker ikke tilkald på helligdage, 1. maj og grundlovsdag. Dog vil der skærtorsdag, langfredag og 2. påskedag være åbent for akut opståede problemer indtil kl. 15.00.

Såfremt det er muligt, vil vores servicetekniker altid kontakte kunden, såfremt en reparation vurderes til at overstige kr. 1.500,-.

Serviceperiode

Aftalen tegnes for en periode på 12 eller 24 måneder og træder i kraft fra den dato, hvor første hovedeftersyn gennemføres. Serviceaftalen fornyes automatisk med en aftaleperiode ad gangen medmindre aftalen opsiges.
Serviceaftalen kan opsiges af begge parter ved udløb af den igangværende aftaleperiode. Der ydes ikke refusion, hvis serviceaftalen opsiges i en aftaleperiode. Ved fraflytning eller udskiftning af kedel kan serviceaftalen opsiges skriftligt med omgående virkning. Aftalen kan uden yderligere omkostninger overgå til ny ejer, såfremt man forudgående skriftligt meddeler dette til Varmetech.

Ved driftstop – før du ringer efter en servicetekniker:

  • Er der strøm til din gaskedel?
  • Er HFI-relæet slået fra?
  • Er sikringerne i dit EL-målerskab i orden?
  • Er der åbent for gassen?
  • Er der vand på anlægget?
  • Er overkogstermostat koblet ud? (Se instruktionsbog for genindkobling)
  • Er vågeblus gået ud? (Kun atmosfæriske brændere)
  • Lyser en knap på kontrolkasse? (Brændere med elektronisk tænding)
  • Hvis du har tilkoblet automatik – check indstilling og batterier.
  • Se evt. årsag i instruktionsbogen.

Særlige forhold hvis ejendommen ikke bebos af ejer

Såfremt ejendommen ikke er beboet af ejeren selv, og lejer/beboer i ejendommen IKKE er bemyndiget til at rekvirere service eller udkald til gasfyret, ved driftstop i og uden for normal arbejdstid, SKAL dette meddeles Varmetech skriftligt ved indgåelse af servicekontrakt.

Comments are closed.